Khamis, 11 Jun 2009

Suruh Cikgu Dulu Kuasai B.Inggeris..Baru Suruh Anak Murid...



SHAH ALAM – Tokoh akademik mahu tahap penguasaan Bahasa Inggeris oleh kebanyakan guru diberi tumpuan terlebih dahulu sebelum cadangan mewajibkan lulus mata pelajaran itu di peringkat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dilaksanakan.

Profesor Emeritus Dr Khoo Kay Kim berkata, penelitian dan kajian terperinci perlu dilakukan sebelum cadangan tersebut dilakukan memandangkan perkara itu dijangka bakal menjadi masalah utama dalam mejayakan cadangan tersebut.

“Masalah timbul apabila guru-guru tidak dapat menguasai Bahasa Inggeris dengan baik tetapi perlu mengajar dalam subjek itu, keadaan ini akan mendatangkan masalah lain kepada pelajar.

“Jika cadangan ini dilaks:anakan, pihak Kementerian seharusnya mengadakan latihan bagi guru-guru yang mengajar subjek ini atau memilih guru-guru yang pernah melanjutkan pelajaran di luar negara kerana mereka ini dapat berbahasa Inggeris dengan baik,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Emeritus Dr Nik Sapiah Karim pula berpendapat, dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI ) perlu ditarik semula bagi memberi masa sekurang-kurangnya setahun untuk guru menggunakan kaedah itu dalam mempraktikkan dan memahirkan penggunaan bahasa dalam pembelajaran.

“Saya berharap agar keputusan tidak dibuat secara mendadak memandangkan dasar PPSMI membawa mudarat kepada masyarakat luar bandar dan jika cadangan terbaru ini dilaksanakan ianya akan memudaratkan lagi pelajar berkenaa:n,” katanya.

Yang DiPertua Persidangan Kebangsaan Pengetua–Pengetua Sekolah Menengah, Azam Md Atan, mahu cadangan tersebut dikaji semula dan memberi tumpuan mencari mekanisme memperkasakan guru-guru dengan kemahiran berbahasa Inggeris terlebih dahulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan