Isnin, 6 September 2010

IKTIKAF PERDANA IKRAM KEDAH




Program Iktikaf Perdana ini merupakan acara tahunan dalam bulan Ramadhan yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Tarbiah IKRAM Negeri Kedah. Dahulunya ia dilaksanakan oleh Biro TPSM JIM Negeri.Pada tahun ini ia diadakan pada 2-4 September bertempat di Masjid Al-Azhar, Pusat Pendidikan Al-Azhar, Jitra.

Program yang terbuka untuk semua peringkat dan juga untuk anak-anak bagi seluruh Negeri Kedah itu hanya dihadiri lebih kurang 70 orang sahaja, satu bilanmgan yang agak rendah dari jangkaan.

Antara pengisian iktikaf selain daripada tilawah, zikir, solat-solat sunat, iftar jamaie ialah sesi bedah buku dan tazkirah serta kuliah ramadhan. Buku yang dikupas pada kali ini ialah Syahadaatul Haq karangan Almarhum Abul 'Ala Al-Maududi. Ia dikupas oleh tiga orang ustaz, Ustaz Sayuti Ramli , Ustaz Mohd Faisol Salleh dan Ustaz Mustafa Yahya.

Majlis yang berlangsung selama 3 hari 2 malam itu diakhiri dengan sesi rumusan dan khatam al-Quran.dalam sesi rumusan ada beberapa yang disentuh, antaranya tentang kehadiran yang mengecewakan, cadangan pengisian pada program tahun hadapan, dan juga YDP IKRAM Negeri meminta para naqib supaya memastikan anak buah usrah yang tidak hadir menulis surat tunjuk sebab kenapa tidak hadir.

Majlis bersurai selepas Solat Zohor pada jam 2.30 petang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan